איך מחשבים שטח דירה?

חישוב שטח של נכס כלשהו נדרש לרוב על מנת לקבל הערכה לגבי שווי הנכס, בין אם הוא בבעלותנו או בגין נכס שאנחנו מתעניינים בו לצרכי השקעה, לפתיחת עסק, להרחבת העסק הקיים וכו'. חישוב שטח כפי שעושה חברת סישר מיפוי והנדסה למשל, חייב להיעשות במקצועיות רבה וזאת מאחר ויש השלכות רבות לתוצאות שנקבל. תוצאות חישוב שטחו של נכס יכולה להיות לטובתנו אבל גם לרעתנו כמובן.

אבל מהי הסיבה שבגינה בכלל תרצו לעשות חישוב של שטח הדירה?

  • הערכת שווי נכס – בראש ובראשונה, נרצה לדעת כמה שווה הנכס, אם זו דירה, אז נרצה לדעת מה ערכה בשוק לפי המחיר למ"ר, בהשוואה לנכסים אחרים, או דומים באותו האזור למשל. האם הנכס מתומחר נכון? אף אחד לא רוצה למכור את הדירה שבבעלותו בהפסד. חישוב נכון והשוואת התוצאה לנכסים נוספים באזור תיתן לנו הערכה, יחד עם גורמים נוספים, איזה נכס נוכל לרכוש לאחר המכירה של הדירה שבבעלותנו כרגע. אם אנחנו רוצים לקנות דירה חדשה (גם לא חדשה) נרצה לקבל הערכה והשוואה דומה לנכסים אחרים באיזור על מנת שלא נשלם מחיר מופרז.
  • חישוב ארנונהחישוב נכס לצרכי ארנונה כשמו כן הוא, כל מטר בנכס מחושב כדי שהעירייה תדע כמה לגבות מאתנו. לכל מ"ר יש תעריף לפי אזור הנכס ותחשיב שעושה העירייה. מחיר מ"ר במרכז העיר למשל, שונה ממחירו בפרברי העיר או באזור תעשייה. לדוגמא: דירה בבניין המסומן מסוג ד' בתל אביב, שאינה עולה על 140 מ"ר, בתעריף שנתי למ"ר הוא 63.36 ₪ נכון למפרט של שנת 2021. זה אומר שדירה ששטחה 100 מ"ר באותו האזור, תשלם 6336 ₪ שנתי ארנונה, ובחישוב דו-חודשי המחיר יוצא: 6336/6= 1056 ₪. בעזרת נתון זה, נוכל לגשת לעירייה לתיקון הסכום למשל המופיע בצורה שגויה בחשבון שקיבלנו, אם הוכחנו שישנה טעות בחישוב כפי שנרשם אצל רשם המקרקעין בעירייה.
  • הרחבת נכס קיים – נניח שנרצה להרחיב את הדירה, להוסיף חדר או מרפסת. נצטרך קודם למדוד את הנכס כפי שהוא, ולתאם עם מהנס העיר את המ"ר אותו ניתן להוסיף. ללא מדידה, אין אישור.
  • חישוב חלקנו בתשלומי וועד הבית בבניין – ישנם בניינים שהוועד מחשב את תשלומי הדיירים לפי מ"ר הדירה. למשל, מי שגר בקומות העליונות בדירות גדולות יותר, בפנטהאוז למשל בו יש קומה נוספת, ישלם יותר ממי שגר בדירה בקומה ראשונה. דירת 5 חדרים ששטחה 200 מ"ר תשלם יותר מאשר דירת 4 חדרים ששטחה 120 מ"ר.

איך מתבצעת מדידת שטח דירה?

בחישוב שטח מודדים לרוב את שטח הרצפה ולא את קירות הפנים או החוץ. שטח חניה של בנין מגורים, בין אם הוא מקורה או לא, לא נמדד בחישוב. מרפסת גן, פרגולה עם 2 קירות או יותר, חצרות  וכו' מחושבים בשיעורים שונים על פי פירוט מדויק בנהלי העיר. לכל אחד מהשטחים המצוינים לעיל ישנו תעריף משלו וסך כל תוצאות החישוב הינה שקלול של כל יחידות החישוב ביחד. כמובן שלכל עירייה יש אינטרס מהותי בהגדלת הטח הרשום שכן היא גובה מיסים לפיו.

החישוב מתבצע לרוב על שטחים אליהם ניתן להגיע בפועל ולא על שטחים שלא ניתן לדרוך עליהם כמו קירות, גגות משופעים וכו'. חישוב על נטו שטח רצפה. חישוב ברוטו מוזכר יותר בחישובי שטחים משותפים כמו בנייני מגורים משותפים, הלובי, המקלט המדרגות וכו'. ויש סיבות נוספות למדידת שטח, לא בגלל ארנונה.

כאשר בניין עובר תמ"א, חידוש, שיפוץ כלשהו כמו הוספת שטח או מעלית פנימית או חיצונית, יש צורך במדידה טרם התחלת העבודות כדי לתכנן את העבודה בצורה מדויקת. שאף דירה לא תפסיד שטח על חשבון דירה אחרת למשל, או כדי למנוע טעויות הנדסיות שיכולות להסתיים באסון.

סיבה נוספת- בניינים ישנים באזורים נידחים חושבו בשיטות ישנות טרם שינויים דמוגרפים שנעשו אולי באזור. לכן, מידי תקופה, בעיקר כשצפוי איזה שינוי במגורים רצוי לעשות עדכון ולוודא שאנחנו אכן משלמים את הסכום הנכון ולא יותר מידי. כמובן יתכן שהחישוב שנעשה יגלה שאנחנו משלמים פחות ממה שאנחנו אמורים, אז יש לקחת גם את זה בחשבון.

מה עושים כאשר ישנו ויכוח בין השכנים על שטח הדירות?

מודדים מוסמכים לרוב מורשים גם כשמאי מקרקעין, או לפחות בעלי ידע רב בנושא. לכן סיוע מקצועי של מודד מוסמך יבטיח לכם מדידה מדויקת ואחראית שמתאימים בדיוק לצרכי השינוי הצפוי שלכם, תחסוך לכם ויכוח על נכונות המדידה, אם תנסו לבצע אותה בעצמכם.

במקרים מסוימים מאוד, ניתן למדוד שטח ביותר מדרך אחת, במודד מקצועי יכול לחסוך לכם בלבול  וכסף רב וגם עוגמת נפש. ניתן כמובן למדוד שטח דירה באופן עצמאי אם עושים את שיעורי הבית כראוי, אבל לא תקבלו חתימה של מהנדס/ת עירייה על המדידה. לידע הכללי שלכם זה יכול להספיק. המלצה של סישר מיפוי והנדסה, אל תשברו את הראש, תזמינו מודד מקצועי, בלתי תלוי, שיתן לכם תוצאה מדויקת.

ויש גם תקנות תכון ובניה

כמו כל מקצוע אחר שכל כך חשוב למדינה לצרכי גביית מיסים, גם פה התקין המחוקק נהלים מדויקים ותקנות מדידה ורישום. לכל עיר יש את התקנות הפנימיות שלה והחלטות מהנדסי העיר כך שכדאי לקרוא טרם תחילת העבודות או המדידה את התקנות או לפחות להתייעץ עם מומחה שיסביר לכם את עיקרי הדברים ותמציתם בהקשר לפעולה אותה תרצו לבצע. את תקנות עיר המגורים שלכם בנוגע לבניה ומדידת נכס, תמצאו באתר עיר המגורים שלכם.

שיתוף
דילוג לתוכן